Gallsten

Hej bloggen!

Anledningen till att jag inte har bloggat nu på ett tag är för att det har hänt så mycket på sistonde. Sambon har opererats för korsbandet och jag har fått gallsten.
Ni som inte vet vad gallsten är så bildas galla i levern. Gallan innehåller många olika ämnen som gallsalter, kolesterol, hormoner, vatten och gallfärgämnen. Gallan behövs för att fettet som man får i sig med maten ska kunna finfördelas innan det bryts ner och tas upp från tarmen. Om halten blir för hög så kan inte gallan bryta ner allt och därför bildas det stenar som kallas för gallsten. Stenarna kan variera, de kan vara små eller stora. Jag har råkat ut för stora stenar och för att få bort dom så måste man genomgå en titthålsoperation, om man hade haft små stenar så skulle man inte ha gjort  något åt det utan de följer med avföringen. När man får så kallade gallstensanfall så får man jätte ont på höger sida, det strålar upp mot skulderbladen och upp mot nacken. Det går verkligen inte att beskriva hur ont det gör när man får dessa anfall det enda man kan göra är att ta smärtstillande och ta massa ipren. Men jag tyckte det inte hjälpte något. Som tur är så har jag inte haft ont på ca 1,5 vecka... Jag är en tjej på 22 år snart och väger mindre än 50 kg och jag har råkat ut för detta. Läkarna som jag har träffat har blivit chockade över att jag är så ung och har fått gallsten men jag har läst att vem som helst kan få det.
Så på onsdag ska jag operera bort gallblåsan,  det gör man genom ett titthålsoperation. Jag börjar bli lite nervös inför operationen men det ska nog gå bra!
Älsklingen då! Jo han har opererat korsbandet och det gjorde han i onsdags. Han kommer vara sjukskriven från 6 - 8 veckor. Snart är en vecka avklarad, skönt det för han är jäkligt uttråkad av att bara gå hemma hela dagarna. Han har
börjat gått lite smått men han får inte anstränga sig så mycket.
Jag tycker så synd om honom! Nu blev det ett lite långt inlägg....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0